Denna artikel är skriven när bansträckningen släpptes i oktober 2017 men är likväl lika aktuell nu som då. För det senaste rekommenderar vi att ni följer Cykelwebben på Instagram där landslagscyklisten Sara Penton tagit över vårt konto under VM-veckan. För mer snack om VM rekommenderas avsnitt nummer 24 av Cykelwebbenpodden där vi snackar länge och väl om VM i Innsbruck. Annars är Niclas Haslums krönika om herrarnas linjelopp på söndag obligatorisk läsning.
Mitt under VM-veckan i Bergen släpptes bansträckningarna för 2018 års världsmästerskap som går i Innsbruck, Österrike. Vid en första titt på profilen för linjeloppen kan vi redan nu konstatera att de nyblivna världsmästarna Peter Sagan och Chantal Blaak båda kommer få det väldigt tufft att försvara sina guld då det högst troligt är klättrarna som gör upp om medaljerna.
Var VM går varje år bestäms av Internationella cykelförbundet, UCI, och det skiljer sig från år till år. Arrangörerna i samråd med UCI plockar sedan fram av bansträckningarna och dessa varierar också i svårighetsgrad. Ett år är det massa backar för att nästa år vara pannkaksplatt, som i Qatar förra året. Detta för att olika typer av cyklister ska ha chansen att bli världsmästare från år till år.
2018 har Världsmästerskapen tilldelats Innsbruck i Österrike som tidigare varit värd för vinter-OS 1964 & 1976. Staden ligger i Inndalen på drygt 600 meters höjd och är omgiven höga berg. Nog med geografikunskap, låt oss ta en titt på vad arrangörerna har har valt för bansträckningar.
Linje
Likt Bergen är det först en relativt platt och lättåkt transportsträcka på drygt 80 km. För att värma upp benen innan det drar igång ordentligt tar cyklisterna sig an Gnadenwald (2,6 km, snittlutning 10,5 %) innan de viker in på varvbanan i Innsbruck. Varvet mäter sedan 23,9 km där de varje varv kör klättringen till Igls som är 7,9 km med en snittlutning på 5,7 %. Damerna kör sedan 3 varv medan herrarna ska ta sig runt 7 gånger samt att de på sista varvet kör Gramartboden som förmodligen kommer bli helt avgörande för rejset. Bara 2,8 km lång med med en snittlutning på 11,5 %. Vissa delar är så branta som 25 %! Här kommer det som är kvar av klungan att sprängas i bitar och det är var och en för sig. Denna superbranta backe efterföljs av en teknisk utförskörning på 5 km innan de sista 3 platta kilometrarna in till mål. Sammanlagt blir det strax över 160 km för damerna och 265 km för herrarna.
Tempo
Damernas tempolopp i Innsbruck mäter 28,5 km där ett parti i mitten av banan är kuperad, vägen upp till Absam. I Bergen mätte damernas tempolopp 21 km så detta blir längre.
Precis som i Bergen väljer arrangörerna att slänga in tuffare klättring för herrarna. Denna gången kommer den inte på slutet men en bra bit in i loppet. Klättringen upp till Gnadenwald är tuff, framförallt i ett tempolopp. 4,9 km lång med ett snitt på 7,1 %. Lägg därtill att de två sista kilometrarna är relativt snälla så förstår ni att den här backen kommer svida i mångas ben. Herrarnas tempo är 54,2 km långt.
Lagtempo
Lagtempot där proffslagen kör och inte länderna kommer vara en del av Världsmästerskapen fram till och med 2020, sen plockas de äntligen bort. Skönt då alla lag inte ställer upp och det känns som det helt saknas prestige i denna tävling.
Hursom, damerna kör drygt 58 km på en relativt platt bana. Betydligt längre än de 42 km de körde i Bergen då både herrarna och damerna köra exakt samma bana. 2018 blir det dock ändring på detta med och herrarna har fått en egen tuffare bansträckning. Tyvärr hittade vi ingen profil för damernas lagtempo.
Herrarnas lagtempo fortsätter på den inslagna vägen med en ordentlig klättring längs banan. Klättringen upp till Axams mäter 4,6 km med en snittlutning på 5,7 %. Sammanlagt kör herrarna hela 62,1 km, en oerhört tuff utmaning och vi lär se stora tidsavstånd mellan lagen.
Spåkulan
Helt omöjligt att tippa redan nu med ett år kvar men det är värt ett försök.
Lagtempot struntar jag i att spekulera kring. När de gäller de individuella tempoloppen tror jag både Tom Dumoulin och Annemiek van Vleuten har goda chanser att försvara sina guld.
På linjeloppen tror jag vi får nya världsmästare och Peter Sagans fantastiska streak på tre raka VM guld tar nu faktiskt slut, eller? Colombia kommer ha ett fantastiskt lag på plats och även om jag väldigt gärna skulle se en colombian i världsmästartröjan tror jag så inte blir fallet. Istället tar Frankrike sin första seger för herrar sedan 1997 och Julian Alaphilippe spurtslår Alejandro Valverde och blir världsmästare.
Chantal Blaak lyckas inte heller hon försvara sitt guld utan Polen tar sin första världsmästartitel för damer när Katarzyna Niewiadoma vinner guldet.
Om ni gillar det vi gör så ta gärna en titt på vår Patreon-sida och läs om hur just du kan bidra till en ännu bättre Cykelwebbenpodd! Du som lyssnare har möjlighet att stötta podden ekonomiskt och ge oss möjligheten att förverkliga några av våra storslagna planer. Ditt stöd gör skillnad även om det bara är ett litet bidrag!
Niclas Haslum
Följ Niclas Haslum på Twitter: @cyclingnico
Följ oss på Facebook.
Följ oss på Instagram.
Följ oss på Twitter.
Den ena halvan av Cykelwebbenpodden. En löpande och cyklande småbarnspappa som älskar indisk mat & falafel
Pingback: Cykelwebbenpodden avsnitt 23 – köpa sin första racer, #boomwatch och massa annat | Cykelwebben