Kan en cykelsko för dryga tusenlappen mäta sig mot konkurrenter som kostar mer än tre gånger så mycket?
Cykelwebben svarar på frågan genom att testa B’Twin 700 Carbon Road från Decathlon. En budgetsko med höga ambitioner!
Trots nästan 900 butiker i mer än 20 länder är den franska sportjätten Decathlon relativt okänd här i Sverige. Kedjans motto är att göra sport tillgängligt för alla. Ett motto som i praktiken innebär att man till ett lågt pris erbjuder ett sortiment med allt från yogamattor till fullstora kanoter, merparten säljs under något av sina egna husmärken.
I Sverige ligger kedjans enda varuhus i Kungens Kurva söder om Stockholm. Bor man inte i huvudstaden är det webbshoppen på decathlon.se som gäller.
Decathlons cykelmärke heter B’Twin och den riktiga cykelnörden kanske känner igen det från proffsklungan då man genom åren sponsrat diverse franska team.
För oss på Cykelwebben är dock B’Twins skor otrampad mark och vi var därför mycket nyfikna på skorna när vi fick fatt på ett par för test.
Första intryck
Ok, det går inte att undvika att kommentera att de här skorna, inte så lite, påminner om Specializeds S-Worksmodell. Ett kardborrespänne längst fram ackompanjerat av två rattar är ett beprövat koncept som uppenbart funkar. Vidare likheter till Specialized-skorna är att det inte finns några sömmar på ovandelen utan de olika panelerna är ihopsvetsade vilket ger en slät yta och ett cleant utseende. Finishen är inte riktigt på samma nivå som dyrare skor på marknaden och vi var till en början lite bekymrade över att plösen kändes lite stor och fladdrig.
Rattarna som ser till att skon sitter på plats kommer från Atop och funkar snillrikt. Snurra i små snäpp åt ena hållet och de spänns åt, snurra i ett steg åt andra hållet och de släpper helt så att du snabbt och smidigt kan få av dig skorna.
Yttersulan är, som sig bör på finare skor, gjord i kolfiber med en förstärkning under trampdynan. Sulan saknar de ventilationshål som vi är vana att se hos andra tillverkare (och som vi brukar tejpa igen). Något som faktiskt känns vettigt för vårt svenska klimat.
Insidan av skon är klädd i tyg och hälen är, likt många andra tillverkare, gjort i ett ”riktningsspecifikt” material som håller hälen på plats. Smart och funkis!
På foten
Vid en första provning visade det sig att just plösen hade en tendens att knöla ihop sig när vi spände åt skorna ordentligt. Men efter en stunds tricksande lärde vi oss undvika knölandet genom att hålla fast den samtidigt som man spände åt skon. Och voila, problemet löst. Men om vi fick sitta ner en stund med Decathlons produktutvecklare skulle vi ändå tipsa om att göra om lite just här.
Ur storleksperspektiv känns de normala i både längd och bredd men upplevs ändå som ganska tighta då tåboxen är ganska låg. Det ger en passform som känns rejsig men inte alls obekväm.
Innersulan är ganska tjock med neutral form och med hyfsat stöd för hålfoten. Vet du med dig att du behöver extra stöd där kan en specialsula vara att tänka på.
På cykeln
700 Carbon Road fick bekänna färg under en intensiv träningsvecka i de spanska bergen där det bjöds på såväl långa distanspass som hårda intervaller.
Ovandelen i syntetskinn är tillräckligt mjuk för att anpassa sig efter fotens form men tillräckligt spänstig för att inte kännas fladdrig. Kofibersulan är rejält styv och för utan problem alla de Watt vi lyckas producera rakt ut i pedalerna. Snörsystemet från Atop funkar helt felfritt men efter några timmar in på andra passet upplevde vår testpilot att det tryckte lite obekvämt över vristen/fotleden eftersom det övre spännet sitter ganska högt upp. Men med ett proffstips avhjälptes det lilla problemet i farten.
I övrigt gjorde skorna från Decathlon inget större väsen av sig, och det är ett riktigt gott betyg. Ett par skor man knappt tänker på är ett par skor som gör det de ska. När du börjar tänka på skorna, är det oftast för att det gör ont eller om något inte funkar som det ska. Inget av det upplevde vi här.
Sammanfattning
Vi tycker att det är en imponerande sko. Och inte bara med tanke på priset. Det är en imponerande sko. Punkt.
Så är du sugen på en sko med både finesser och utseende som ligger i linje med värstingarna på marknaden men med en betydligt mindre prislapp så är det här en självklar kandidat.
Testade denna i 44 som va 5 mm för liten och 45 som va 1 cm för stor, så det gäller att man har en fot som funkar, för storlekarna är helt off!