Det är en solig men småkylig onsdagseftermiddag i mars och jag träffar Fredrik Kessiakoff på en liten italiensk kaffebar i hjärtat av Stockholm. Det är exakt ett år sedan vi senast tog en kaffe tillsammans, och sedan dess har allt förändrats.
Då, på träningsresa i de Spanska bergen norr om Alicante, var han laddad och harmonisk inför en ny tävlingssäsong. Idag är han laddad och harmonisk inför en helt ny karriär, men det som hänt däremellan har varit allt annat än vad han hoppades på.
Av; Daniel Rytz
Fredrik inledde sin cykelkarriär på mountainbike. Mellan åren 2003 och 2008 körde han som proffs i skogen och hann med att bland annat vinna en världscup-tävling och ta medaljer på både VM och EM. Efter OS i Peking vändes fokus och en satsning på landsväg tog vid.
En satsning som blivit lite av en bergochdalbana. Riktigt fina säsonger har blandats med tuffare år där han inte kunnat prestera som han velat. Bland höjdpunkterna märks flera dagar i den prickiga bergatröjan i Tour de France, totalseger i Österrike runt och seger på en tempoetapp i Vuelta Espana. Med Chris Froome och Alberto Contador nedanför sig på prispallen.
CW; Vi sågs ju för ett år sen och du verkade peppad och sugen på en ny säsong med. Vad hände?
FK; Det var jag verkligen. Jag hade tränat bra och kände att formen var på väg. Men direkt efter det kraschade jag hårt på Strade Bianchi (ett italienskt race som bland annat körs på grusvägar, Reds anm.). Jag gick omkull i en snabb utförslöpa och fick djupa sår på benet, höften och armen. Istället för att låta mig vila och läka ordentligt skickade teamet mig till nya tävlingar och ganska snart var jag inne i en ond spiral.
Jag körde mig själv i botten eftersom jag visste att laget förväntade sig resultat och jag kände att det inte fanns något som helst förtroende från deras sida. Inte ens när lagläkarna sa att jag borde stanna hemma lyssnade de utan ställde mig istället på startlinjen för att ”tävla mig i form”.
Laget som Fredrik kört för de senaste säsongerna är det Kazakiska Astana-stallet som just nu är i onåd hos UCI pga ihärdiga dopingrykten. Teamorganiserad doping är inget Fredrik sett till, men vi pratar om hur en kultur och en ledarstil definitivt kan knuffa cyklister i den riktningen. Det var inte bara outtalade förväntningar och inbillad press han kände när resultaten uteblev.
FK; Nej. Man kan väl säga att den Kazakiska ledarstilen skiljer sig något från den diplomatiska svenska. Jag fick helt enkelt brev i posten där de klargjorde vad som förväntades av mig och att om jag inte levererade skulle de vidta åtgärder. För mig är det inte direkt lysande förutsättningar att prestera under och jag kan ju absolut se hur andra, i det läget, känner att den enkla vägen ut är att helt enkelt dopa sig och låta resultaten komma den vägen.
Det är lätt för oss svenskar att döma, och visst är det lättare för mig att ta det moraliskt riktiga beslutet. Jag har ett ordentligt socialt skyddsnät att falla tillbaka på och bara mig själv och min flickvän att tänka på. Men tänk dig att behöva ställa mat på bordet för dina barn och veta att din försörjning är helt beroende på dina resultat. När det dyker upp ett sånt brev i brevlådan är det klart att man blir desperat.
Men istället för att bli desperat och ta till desperata metoder valde Fredrik i höstas att avsluta sin karriär som professionell cyklist.
När vi nu ses och pratar om det som varit och det som ska bli känns han på nytt harmonisk och peppad att ta tag i en ny karriär.
CW; Så vad händer nu?
FK; Nu gör jag min första arbetsvecka på kontor! Jag har gått in som tävlingsledare och banchef för Velothon Stockholm, ett nytt race i Stockholm som både har UCI-status för eliten och proffsen men som på samma gång är tänkt att vara en häftig cykelupplevelse för motionärer.
Tanken är att kunna erbjuda motionärer att köra på samma villkor som proffsen med start och målgång i centrala Stockholm, avstängda vägar, hög säkerhet och massor av kringarrangemang. Det krävs rätt mycket ”muskler” för att kunna gå i mål med en sån satsning, men det är ett stort eventföretag som ligger bakom och Velothon finns redan i flera andra städer runt om i Europa så det känns som vi är på god väg.
Alla inblandade parter är måna om att kunna köra tävlingen, men det är mycket praktiska detaljer som måste lösas. Just nu är det kollektivtrafiken som står i fokus och vi försöker hitta en lösning med bussbolagen för att stänga av eller dra om några linjer under tävlingsdagen.
CW; Start och mål mitt i Stockholm låter ju onekligen rätt läckert. Hur går resten av banan?
FK; I stora drag kommer vi ta oss söder ut mot Nynäshamn och tillbaka. Det kommer att finnas två olika distanser; 150km för de som verkligen vill spänna musklerna och 60km för de som vill köra lite kortare. Tanken är att i så stor grad som möjligt använda samma vägar men med en annan vändpunkt för den kortare distansen.
CW; Hur många deltagare dimensionerar ni för under motionsloppet och hur kommer startfältet i elittävlingen se ut?
FK; Vi räknar med minst 5 000 deltagare och har satt ett tak på 10 000. Proffstävlingen kolliderar med en del andra internationella tävlingar, men vi hoppas på flera WorldTour-lag och vi försöker förstås få hit de lag där vi har svenska cyklister.
CW; Så det är läge att skynda sig att anmäla om man vill få chansen att glida igenom ett avstängt Stockholm med följebil under sensommaren då?
FK; FK; Haha, ja, det tycker jag verkligen. Gå in på www.velothon-stockholm.se och signa upp!
Vid det här laget är våra kaffekoppar tomma sedan länge och när vi kliver ut på gatan igen har solen börjat gå ner. Det något märkliga i situationen är att det är jag som måste skynda hem för att packa cykelgrejerna för att resa på träningsläger och Fredrik ska tillbaka till kontoret. Tänk hur saker kan förändras.
Cykelwebben tackar för alla spännande stunder framför TVn och önskar Fredrik all lycka i den nya karriären. Vi ser också fram emot att få köra snabbt genom ett avstängt Stockholm den 13 september då den första upplagan av Velothon Stockholm går av stapeln!
Daniel har tränat och tävlat på cykel sedan det tidiga 00-talet. Och han har varit besatt av det mesta som har med cyklar och cykelsport lika länge.