Let’s face it. Att vara cyklist på våra breddgrader innebär en annan typ av utmaningar än våra vänner söderöver behöver brottas med under vintermånaderna. ”Vinter” betyder liksom olika saker för oss och dem.
Men vi tycker att vintercykling har sin charm. Och med några enkla knep kan man göra de där långa och långsamma passen riktigt njutbara istället för kalla, tråkiga och förfärliga.
Här är våra 5 bästa tips!
Vi på cykelwebben har kämpat oss igenom många långa vintrar och inhämtat den här vetskapen den hårda vägen. Här delar vi med oss av våra bästa tips så du slipper göra det.
1. Fixa ordentliga skärmar inklusive kompislapp.
Det här är egentligen ett tvådelat tips. För även om skärmar är viktiga för dig själv, så är de extra viktiga för dina vänner när du kör i grupp. Och köra i grupp det bör man om man vill ha trevligt medan man tränar (det var det andra tipset).
Skärmarna har man för att hålla sig och sina vänner torra (varma) när det är lite slaskigt på marken. Och vi pratar inte om några clip-on-grejer som de sätter på sadelstolpen eller underröret. Det ska vara riktiga, heltäckande grejer. Att få till riktiga skärmar är lite av ett hantverk. Ett hantverk man ska ta stolthet i. I princip alla skärmar som finns att köpa på marknaden är tex för korta. De håller dig torr, men stackar’n som ligger på hjul då?
Detta fenomen avhjälps medelst kompislapp. Kompislappen är en förlängning på bakskärmen (och ibland även framskärmen) som ser till att slasket inte sprutar upp på kompisen som ligger på hjul. Den tillverkas av det som kan hittas i hemmet. Exempel på vad vi använt genom åren; Gammal cykelflaska, MTB-slang, ett gammalt däck, ett Big Pack-lock osv. Viktigt att hitta en bra balans mellan vikt och styvhet! Klicka här för inspiration!
2. Ta med extra handskar!
Att hålla händerna varma är ett gissel som kräver lite fixande med. Ett enkelt tips är att ta med dubbla uppsättningar handskar. Det är lite bökigt, men väl värt det. Släng ner extraparet i en fryspåse och skicka in innanför jackan. När du börjar frysa om händerna byter du helt enkelt till de varma torra handskarna du har med dig. Om det första paret fortfarande är torrt kan du upprepa proceduren, om inte får du hoppas att du håller dig varm hela vägen hem med bara ett byte!
3. Hoppa av å spring!
Om händerna är tuffa att hålla varma så är kanske fötterna ännu värre. Vi har testat det mesta i skoväg, men när minusgraderna blir fler är det tufft oavsett skodon. Anledningen är såklart att fötterna är så statiska när man cyklar. Men hjälpen är närmare och enklare än du tror. Kör ett litet duathlon bara. Hoppa av och kuta några minuter då och då (ca 2-3 minuter en gång i timmen brukar räcka) så kommer cirkulationen igång och fossingarna blir varma och fina igen. Försök komma igång med det här innan du börjat frysa!
4. El och kem
Ibland behöver man gå på det lite tyngre artilleriet och ta hjälp av teknikens under. Och det behöver varken vara avancerat eller dyrt. Det finns en uppsjö av prylar som hjälper till att hålla värmen på kemisk eller elektrisk väg. Två av våra favoriter är de här:
Enkla och billiga el-sulor från Kjell & Co.
Inte den vassaste kvalitetskänslan, men för priset gör de jobbet förvånansvärt bra.
Engångsvärmare för händer och fötter.
De här små påsarna börjar generera värme genom en kemisk process när de kommer i kontakt med syre. Öppna upp dem, skaka om och släng ner i vantarna eller skorna för att hjälpa kroppen på traven för att hålla värmen. Finns i olika storlekar från olika leverantörer, bland annat hos Decathlon.
5. Stanna inne!
Ibland jävlas vädret med oss så till den milda grad att det inte ens är lönt att fightas tillbaka. Det finns inget dåligt väder? Jodu, det finns det visst det. Och när vädret är alldeles för risigt passar vi på att ta sovmorgon och ladda batterierna för nästa pass. Alternativt hoppa upp på trainern eller Monarken och klämma av lite långa intervaller. 2*20 eller 3*15 minuter lite under tröskel brukar vara lagom för att man inte ska känna sig alltför snuvad på träningskonfekten!
Daniel har tränat och tävlat på cykel sedan det tidiga 00-talet. Och han har varit besatt av det mesta som har med cyklar och cykelsport lika länge.