I och med att Tour de France blivit allt viktigare har inbjudningarna till de lite mindre teamen att få köra varvet runt Frankrike blivit allt mer eftertraktade. Idag offentliggjorde ASO, företaget bakom tävlingen, vilka de blir. Cykelwebben går igenom hela listan.
Förutom de 17 lag som ingår i cyklingens högsta serie förbehåller sig arrangören rätten att bjuda in 5 lag som de tycker kan bidra till att sätta färg på tävlingen. För de ambitiösa lagen på Pro Continental-nivån är en inbjudan till Touren en gyllene biljett som gör det möjligt att dels få mäta sig med de bästa i världen och dels att få visa upp sig för världens största cykelpublik.
Här är de lyckliga fem för 2015.
MTN – Qhuebeka – Det sydafrikanska laget storsatsar inför 2015 och har, som vi skrivit tidigare, värvat brett. Det verkar ha lönat sig och för första gången kommer vi se ett afrikanskt lag på startlinjen i juli.
Bora – Argon18 – Med två nya titelsponsorer inför 2015 kan vi bara tänka oss att skumpan flödar hos tyskarna ikväll. Förutom lagets sportsliga meriter har sannolikt beslutet att ge ett wild card till ett tyskt lag fått en ordentlig knuff av faktumet att touren i år, för första gången på länge, kommer att sändas i tysk riks-tv. ASO vill ha fler tittare och ett tyskt lag garanterar tyska tittare.
Cofidis – Att de rödklädda fransmännen skulle få köra runt sitt hemland i juli var ingen överraskning och med värvningen av Nacer Bouhanni stärkte man aktierna än mer. Extra roligt ur svenskperspektiv är att det här ger oss en möjlighet att få se Jonas Ahlstrand göra “Grand Tour”-debut. Vi håller tummarna!
Bretagne – Séché – Ett till franskt lag som mest finns på plats för att fylla ut den franska kvoten. Det här är inte ett gäng som rosat marknaden med framskjutna resultat. Bäst i totalen i fjol var Brice Feillu på 16e plats.
Team Europcar – Ett till bergsäkert wild card. Europcar har satt ordentligt med färg på Touren under de senaste åren med cyklister som Thomas “Hollywood” Voeckler och Pierre Roland. Vi gillar både deras gröna dräkter och offensiva körning!
Daniel har tränat och tävlat på cykel sedan det tidiga 00-talet. Och han har varit besatt av det mesta som har med cyklar och cykelsport lika länge.