Om man ska lita på Fabric själva så står S för kort, stabil och stöttande. Det blir såklart bättre på engelska, men ni greppar ändå poängen. Line-S är alltså Fabrics variant på den nya sortens sadel med bredare bakända och en betydligt kortare nos än vad vi vant oss vid. Daniel har testat den för att se om den håller vad den lovar!
I avsnitt 66 av Cykelwebbenpodden pratar vi bland annat om Fabric Line-S. Nedanför avsnittet kan du läsa mer om vad jag tyckte om den!
En kort, bred och delad sadel
Med tanke på det faktum att vi människor, rent anatomiskt, sett likadana ut sedan den moderna cykelns tillkomst verkar vi ha ganska svårt att lista ut hur vi bäst ska bära oss åt för att sitta bekvämt när vi trampar omkring på våra tvåhjuliga maskiner. Sadeltrender kommer och går och den senaste är att just göra sadlarna korta, breda och på något sätt konstruera dem för att lätta på trycket just där man inte vill ha så mycket tryck. Specialized får anses vara den aktör som var först ut bland de stora tillverkarna med sin modell “Power” och nu ser vi hur fler och fler följer efter.
Fabrics bidrag i kategorin heter Line-S. Om man ser till konturerna är den ganska lik Specialized Power, men konstruktionen skiljer sig åt en hel del. Traditionellt gör man sadlar genom att ta en bas, lägga på lite stoppning och sedan sträcka något material över hela härligheten och fästa på undersidan av basen. “Lite” förenklat… Fabric har istället valt att gjuta/limma fast toppen av sadeln direkt på basen vilket gör att de kan använda en annan typ av stoppning i sina sadlar. Och bara genom att klämma på Line-Sen så märks en markant skillnad, den är mycket mjukare än mina andra sadlar. Något som gav upphov till viss oro hos undertecknad. En annan påtaglig skillnad mellan Line-S och Power är att Line-S inte har något hål i mitten av sadeln. Istället löper en ganska bred kanal längs med hela sadelns längd med samma syfte som ett hål, nämligen att avlasta de delar som annars får ta ganska mycket stryk.
S-Line finns i bredderna 142 och 155 mm och du väljer den du ska ha beroende på hur brett du har mellan sittbenen. Den finns också i tre varianter där det som skiljer dem åt är materialet i sadelrälsen – Pro – kolfiber, Race – titan och Elite – stål. Kolfiber är lättast och dyrast, stål tyngst och billigast. Japp, titan ligger mittemellan i båda kategorierna. Jag har testat en 142 mm bred Race (alltså med titanräls).
Jag tycker att konstruktionen funkar och den breda kanalen tillsammans med sadelns form gör det enkelt och bekvämt att sitta i en aggressiv körställning under lång tid. Den korta och smala nosen gör att benen har fritt spelrum att trumma på men den gör också att positionen på sadeln är vad den är. På mer traditionella sadlar kan man ju alltid glida fram några centimetrar för att kräma ur de där sista Watten, men här sitter man där man sitter.
En viktig sak att tänka på om du byter till en sadel med kort nos är att din setback kommer att ändras. Det vill säga hur långt bakom vevlagrets mitt sadelspetsen hamnar mätt horisontellt. Det kan vara lite knepigt att få till, men försök att jämföra din gamla sadel med den nya och försök montera den nya så att dina sittben hamnar ungefär på samma ställe som tidigare. Enligt mina mätningar så har jag ca 4 cm mer setback med än kort sadel än jag tidigare hade med en “vanlig”.
Jag var som sagt lite orolig över den mjuka stoppningen till en början. Även om det intuitivt kan verka skönt med en mjuk sadel så tycker jag att de har en tendens att över längre distanser kännas mindre bekväma än hårda sadlar. I det här fallet var den oron obefogad. Jag har kört både korta, hårda och långa, lugna pass med Line-S och har ingenting att klaga på komfortmässigt.
Omdöme/Beytg
Jag har kört på den här typen av sadlar i några år nu och gillar det skarpt. Och Fabrics Line-S är inget undantag. Jag kände mig hemma direkt när jag satte mig på den och sen har det bara rullat på i mil efter mil. Jag upplever ingen större skillnad på att ha en kanal i mitten kontra ett hål och den mjuka stoppningen som egentligen var mitt enda orosmoln har funkat klockrent. Med det sagt så är ju naturligtvis smaken som baken, vilket aldrig är mer sant än när man pratar om just sadlar.
Fakta
Pris: Elite 920/Race 1150/Pro 2070 kr
Bredd: 142/155 mm
Daniel har tränat och tävlat på cykel sedan det tidiga 00-talet. Och han har varit besatt av det mesta som har med cyklar och cykelsport lika länge.