Proffsens prylar – del 3

Edvald Boasson Hagens Cervelo S5

Edvald Boasson Hagens Cervelo S5. Alla bilder (c) MTN-Qhubeka p/b Samsung

 

Den här omgången av proffsens prylar blir lite speciell. Vi fokuserar på en enda cykel, men drillar ner på detaljnivå.

Vi har bett Klas Johansson, svensk chefsmekaniker i hårdsatsande MTN-Qhuebeka, att berätta lite om deras Cervélo-hojar.

Vi vet redan att det sydafrikanska laget kommer bli historiskt då de som första afrikanska stall fått en inbjudan att köra Tour de France i sommar. Men vi ser kanske mest fram emot att se vad de kommer kunna åstadkomma på tävlingsbanorna under våren med tanke på att de värvat flera starka endags-specialister.

Vad gäller utrustning kan man snabbt konstatera att cyklarna skiljer sig ganska mycket från vad vi är vana att se på den här nivån. Specen är spretig, men högklassig!

Vi bad Klas beskriva delarna på några av cyklisternas hojar och gärna fokusera på om de har några speciella önskemål vad gäller prylar. Så här säger han om den norska stjärnan Edvald Boasson Hagens bygge (specen kommer efter bilderna):

Ram: Cervelo S5 ram, stl 54.
Vevparti/effektmätare: Rotor In Powermeter Cranks, Wattmätaren i axeln. 53/39- Inte Rotors ovala Q-Rings utan vanliga runda klingor, NoQ.
Vevlager: Ceramic Speed BB86 vevlager, keramiska kulor i alu-hylsa.
Växlar/Bromsar: Shimano Di2, batteriet integrerat i ramen då det inte får plats i sadelstolpen. Trissorna i bakväxeln utbytta till Ceramic Speed med keramiska lager.
Kedja: KMC i deras signum, Guld.
Pedaler: Speedplay pedaler, 53mm axel.
Sadel: Selle Italia Super Flow, 145mm bred.
Styre: 3T Ergonova Alu styre, 42cc. EBH väljer Alu istället för kolfiber för mer stabilitet och mindre flex.
Styrstam: 3T Sprint stem, 130 mm, -10 grader med integrerad Garmin hållare/fäste. Under klassikerna byter vi till en “vanlig” styrstam, det blir för lite flex med den här.
Sadelstolpe: Cervélo med två hål för relativ kort setback på sadeln.
Styrlinda: Lizard Skin. Vi har också en variant med extra padding för klassikerna.
Flaskställ: Elite
Styrlager: Ceramic Speed. Keramiska kulor ger bättre kurvtagning/känsla än ett lager i stål.
Hjul: Enve SES 6.7 tub.
Däck: Schwalbe One, 24 eller 26mm.

Om man jämför Edvalds setup med lagkompisen Theo Bos så är de ganska lika. Några saker som är värda att notera;

– Även Bos kör med ett 42 cm brett styre trots att han är betydligt mer bredaxlad.
– Bos kör med Rotors ovala Q-rings (på position 5 både stora och lilla klingan).
– Det som sticker ut mest på den holländska spurtarens hoj är en temposadel med titanrails som han föredrar även för linjelopp.

Vi tackar Klas för insider-info och hoppas kunna återkomma med mer rapporter under säsongen!

 

Kommentera