Cykelwebben nåddes just av nyheten att Bradley Wiggins och resten av Team Sky kommer att köra på cyklar med dämpning under Flandern Runt och Paris-Roubaix.
Pinarello Dogma K8-S är resultatet av ett samarbete mellan cykelsponsorn Pinarello och Jaguar.
För att få till en ram som är mer förlåtande över kullersten har man skapat en dämpande bakdel. Konstruktionen bygger på en stötdämpare mellan sadelröret och sadelstagen som tillsammans med ett kedjestag som kan flexa rejält i höjdled gör att cykeln ska röra sig mjukare över de stötiga vägarna.
Idén är långt ifrån ny och användes länge på mountainbikes som då kallades “softtails”. Inte heller på landsväg är det en helt ny företeelse. Om vi inte minns fel, sågs samma lösning på Discovery Chanels Trek-cyklar när George Hincapie försökte erövra “Helvetet i Norr” för några år sedan.
Ramen inklusive dämpning väger fortfarande runt 900 gram, vilket får anses vara riktigt imponerande. Framgaffeln har lite mer “rake” (dvs hjulet hamnar längre fram) än vanligt vilket också ger en tryggare gång.
Är det här vapnet som ska hjälpa Sir Bradley Wiggins att vinna sin sista tävling i Sky-dräkten? Vi kommer sitta klistrade framför TVn för både Flandern och Roubaix!
Daniel har tränat och tävlat på cykel sedan det tidiga 00-talet. Och han har varit besatt av det mesta som har med cyklar och cykelsport lika länge.