Segmentet “äventyrsracers” växer så det knakar och tyska Canyon vill såklart vara med på tåget!
Idag lanserar man modellen Endurace CF SLX som är tänkt att vara en maskin som klarar av allt oavsett vart vägen leder.
I takt med att cykelsporten växer och blir mer diversifierad ser vi också en större specialisering av de cyklar som dyker upp på marknaden. Segmentet “adventure”, där Endurace hör hemma, hamnar någonstans mellan “komfortracers” och “gravel” (många citationstecken blir det).
Idén är att inte låta underlaget styra vart du kan cykla eller hur du vill göra det. Med mer utrymme för större däck, skivbromsar och en geometri som inte är lika inriktad på att bara köra supersnabbt klarar en sån här cykel allt från parkettslät asfalt till grusväg och är därför den perfekta kompisen när upptäckargenen gör sig påmind.
I vanlig ordning har de tyska ingenjörerna tänkt på det mesta och Endurace är hårdtestad både i vindtunnel och man har jobbat hårt för att (såklart) hitta den perfekta balansen mellan vikt, styvhet och komfort. Vad gäller styvhet och komfort kan vi inte säga något, men med tanke på att alla de sex modeller man lanserar väger in mellan 7,2 och 7,4 kg verkar de träffat målet där i alla fall. Och förutsatt att man lyckats även med de andra ingredienserna borde det betyda att det här inte bara är en segelbåt lämpad för lugna seglatser utan gör nog inte heller bort sig i en snabb landsvägsklunga om andan skulle falla på.
Tittar man på specen är det Shimanos Ultegra- och Dura Ace-grupper, i både mekanisk och elektronisk version, som gäller och priserna ser ut att landa mellan 37 000 (mekanisk Ultegra) och 65 000 (Dura Ace Di2) kr. En nice detalj är att alla modeller har Canyons egna integrerade styre/styrstam som vi testat och gillat på deras Aeroad. Modellen på Endurace är däremot anpassad för en lite mer relaxad körstil.
Känner du dig äventyrlig?
Mer finns såklart att läsa på canyon.com
Daniel har tränat och tävlat på cykel sedan det tidiga 00-talet. Och han har varit besatt av det mesta som har med cyklar och cykelsport lika länge.