Trådlöst – men det är inte den stora nyheten från SRAM!

Skärmklipp 2015-08-27 00.18.33

Så kom den äntligen, växelgruppen alla har vetat om men ingen riktigt vetat allt om. Förrän nu då.

Redan på Amgen Tour of California 2014 visades den upp, då med lite fusktrådar som vi nu i efterhand vet var där för att förvilla alla som lyckades att korpa åt sig en bild för att sen sprida på sociala medier.

Men sedan ett tag har det varit känt att den inte bara är elektronisk utan även trådlös och vi vet att cyklisterna i AG2R kört med maskerade produktionsvarianter av dessa växlar under bland annat Tour de France.

Vi pratar naturligtvis om SRAM RED eTap, den nyaste medlemmen i den amerikanska tillverkarens familj.

Men trots att tekniken får betecknas som banbrytande så är det inte den som är mest intressant ur ett användarperspektiv. Istället är det sättet man växlar på som vi tycker är mest spännande. SRAM  kallar det för advanced shift logic och är superenkelt att förklara; Högra handtaget växlar till tyngre växlar och det vänstra till lättare. Men endast bak. Framväxeln styrs genom att båda handtagen trycks in samtidigt och vips så hoppar kedjan upp eller ner beroende på utgångsläget.

Detta är funktioner som SRAM hävdar gör det näst intill omöjligt att växla fel, något man kanske inte kan säga om deras nuvarande  DoubleTap-reglage, speciellt i kallt väder.

SRAM hävdar även att tio växlar kan passeras under 2.9 sekunder vilket får anses vara rätt snabbt.

15_sram_etap_toss_build

Inte nog med det. Frånvaron av wirear gör att gruppen är superenkel att montera, något som kommer gynna både dig som gillar att meka själv men inte minst proffsmekaniker som bygger massor av hojar.

Det vi på cykelwebben fortfarande väntar på är nästa version (när och om den kommer) som även borde innehålla hydrauliska skivbromsar, något som skulle ligga rätt i tiden nu när crossäsongen är på intågande.

SRAM RED eTap kommer att finnas i butiker inom kort och har ett riktpris på €2,691.

Mer hos sram.com

Kommentera