Test: GoVest Tyr 55 – Vätternvapen från västkusten

govest1

Så här veckan innan Vättern är det nog kört att träna sig snabbare, men det är aldrig för sent att köpa sig snabb!

Och just det här med att vara snabb på Vätternrundan är något göteborgsföretaget GoVest haft i tankarna när man tagit fram hjulmodellen Tyr 55. Ett högprofilhjul i kolfiber för kanttrådsdäck. I teorin ett perfekt vapen om man vill putsa på sin tid runt sjön.

Vi har hårdtestat ett par Tyr55 i en dryg månad för att se hur de står sig i praktiken.

Bröderna Daniel och Gabriel Nyström är cykelentusiasterna som tyckte sig se en lucka i marknaden och bestämde sig för att försöka fylla den. Runt 2010 började de sälja hjul under namnet GoVest med målet att hitta en bra balans med parametrarna pris, praktiskt och prestanda.

Sex år senare har man gradvis utvecklat sina modeller och 2016 års Tyr 55 är resultatet av flera års iterationer av både material, komponenter och byggtekniker.

Fakta:

Fälg – 55 mm kanttrådsfälg i Toray T700-fiber
Nav – GoVest
Ekrar – Sapim Cx Ray med självlåsande nipplar i aluminium
Max däckstryck – 120 psi/8 bar
Maxvikt cyklist – 100 kg
Levereras med – hjulväska, snabbkopplingar, bromsgummin för kolfiberfälg
Vikt – 1510 gram paret
Pris – 11 315 kr

GoVest gör ingen hemlighet av att man inte tillverkar eller bygger hjulen på hemmaplan utan att man jobbar med leverantörer i fjärran östern som sköter den delen. Det betyder däremot inte att man bara hittat ett ”kinahjul” och satt sina loggor på. Hjulen är specade med omsorg både vad gäller komponenter och hur de är byggda.

Vi tog ett snack med Gabriel Nyström om tankarna bakom hjulen.

Hur har ni tänkt i stort när ni specat Tyr 55?

Ambitionen var att bygga ett hjulset som självklart ska vara aerodynamiskt samtidigt som det svarar bra på igångdrag, är rappt och lätt men också klarar av tyngre cyklister (upp till max 100 kg).

Man måste göra en avvägning mellan aerodynamik och vikt. Just nu är det ju väldigt trendigt med lite bredare fälgprofiler men vi har valt en lite mer traditionell form på fälgen. Efter att ha testat lite olika bredder landade vi till slut på en mellanbred variant. En bredare fälg med samma värmetålighet som den vi använder skulle bli 60-80 gram tyngre och det är vikt som hamnar där det märks skillnad. Vi ville behålla den rappa känslan och valde därför den lättare varianten. Mellanbredden funkar också bra med 23-28 mm breda däck som vi ser att de flesta av våra kunder kör på.

Tidigare hade era hjul keramiska lager, men inte längre?

Nej, vi har gått över till japanska EZO-lager med RU-tätningar. Det är ett stål-lager och även om prestandan inte riktigt är i nivå med ett nyservat keramiskt lager så tycker vi helt klart att stål vinner i långa loppet.

Inför 2016 har vi också gjort om konstruktionen i frihjulsbodyn med bredare klackar som är individuellt fjädrade. Förutom att det ger en säkrare kraftöverföring när man trampar så får man också ett basigare ljud vid frihjulning 😉

Vad gäller byggtekniken så använder vi radialekring på framhjulet (20 ekrar) och 2:1-ekring bak. 2:1 innebär att vi har dubbelt så många ekrar på drivsidan som på icke-driv (16 på driv 8 på icke-driv) och ger jämnare ekerspänning och bättre kraftöverföring från navet genom ekrarna till fälgen.

Allt det här låter ju onekligen lovande men frågan är hur de klarar sig ute på vägen?

Cykelwebbens mesta hjulnörd, Daniel Rytz, har kört Tyr 55 i en dryg månad och så här lyder domen:

Testhjulen landade hos mitt lokala postombud en torsdag i början av maj och jag slängde direkt på dem tillsammans med de medföljande kolfiberspecifika bromsgummina på hojen.

GoVest_Aeroad
Testhjulen monterade och klara för hårdkörning

Ivrig att testa hjulen satte jag klockan på 05.20 för att hinna upp lagom till den numera världsberömda morgonträningen Le Peloton. (För de som missat det så är Le Peloton en snabb ”group ride” som avgår från Sickla varje onsdag och fredag 06.00. Kolla in Facebook-sidan här.)

Förutom att det är ruggigt tidigt är Le Peloton en riktigt bra testrunda i ett kompakt format. Under en knapp timme hinner vi avverka följande:

Ett par tuffa backar (i Stockholmsmått mätt)

  • Det här är relativt branta knäppar som tar en knapp minut styck. I Peloton-tempo står man upp och trycker på nära max vilket ställer höga krav på hjulens sidstyvhet. Och Tyr 55 klarar av jobbet galant.

Snabba lagtemporakor

  • På platten går det ofta i 50-55 km/h. Då tar man all hjälp man kan få och det är sånt här högprofilshjul är gjorda för. 55 mm är högt men inte superhögt och GoVest-hjulen känns ungefär som förväntat. Ingen wow-känsla, men helt i linje med andra hjul i samma segment och skillnaden från klassiska lågprofilhjul känner man helt klart av.

En hel del tekniska partier

  • Både tighta och snabba svängar ställer krav på såväl bromsverkan som styvhet. Själva svängandet är inga problem. Efter en lite tveksam start känner jag mig snart varm i kläderna och hjulen känns stabila och trygga när det svänger.
  • Kolfiber och bromsar är inte alltid de bästa av vänner, men de medföljande klossarna funkar fint med fälgarna och även om jag (just med tanke på bromsverkan) kanske inte skulle välja de här hjulen om jag skulle ner och härja i alper och pyreneer så räcker det till och blir över på hemmaplan.

Och självklart också den prestigefyllda skyltspurten som avslutning

  • Att banka ner 1200 Watt i pedalerna och känna att de går rakt ner i gatan är ett bra betyg på hur hjulen klarar kraftöverföringen och här glänser GoVest-hjulen tack vare 2:1-ekringen.

Den första testrundan fick således helt klart godkänt. Så pass att jag helt enkelt lät hjulen sitta på hojen och där har de suttit medan jag avverkat såväl långa distanspass, hårda klubbträningar och faktiskt en och annan tävling (både tekniska GPn och längre linjelopp). Och de västkusts hjulen bara fortsätter att leverera.

Våra testhjul har vita dekaler, men för att du ska kunna matcha hjulen med just din hoj finns de att få i även mörkgrått, helsvart eller rött.
Våra testhjul har vita dekaler, men för att du ska kunna matcha hjulen med just din hoj finns de att få i även mörkgrått, helsvart eller rött. (Bortse gärna från den långt ifrån rena kedjan på bilden. Tack på förhand.)

Sammanfattning

Det jag upplever som den största vinsten med Tyr 55 är allsidigheten. Det är hjul som kan sitta på hojen under hela säsongen och som funkar lika bra på träning som på tävling. 55 mm fälgprofil ger en bra kompromiss vad gäller aero, vikt och vindkänslighet.

Vad gäller byggkvalitet kan jag konstatera att hjulen efter en månads hårdkörning och allmän misshandel fortfarande är raka och runda. Ekerspänningen är ganska hög vilket leder till att komforten blir aningen lidande, något som lätt avhjälps med lite bredare däck och lite lägre däckstryck om man tycker att det är ett problem (jag har kört 23 mm).

Även om jag är inbiten tub-fantast så ser jag såklart att det är betydligt mer praktiskt med kanttråd på ett par hjul man vill använda till vardags.

Den enda tveksamheten jag har till hjulen handlar, som jag tidigare nämnt, om bromsverkan under extrema förhållanden eller för tyngre cyklsiter. Jag väger 67-68 kg och har kört i normala svenska förhållanden utan problem.

Hur Tyr 55 skulle klara en 100 kg tung cyklist som bromsar sig ner för en milslång utförslöpa i juli låter jag vara osagt, men om du letar efter ett hjulset som kan hjälpa dig skala värdefulla minuter på din drömtid runt Vättern eller bara vill ha ett riktigt schysst allround-hjulset för hela säsongen så kan det absolut vara en god idé att klicka sig in på https://govest-cycling.com/ och klicka hem ett par Tyr 55.

Kommentera