#TBT – Bortom klungan

2015-12-03 16-30-23

Året är 2008. Carlos Sastre har precis vunnit Tour de France stöttad av sitt danksa CSC-stall ombord på en Cervélocykel. Något som borde vara alla sponsorers dröm blir till ett dilemma för det relativt lilla kanadensiska märket.

I och med sin nyvunna ställning som världens högst rankade stall kan CSC (som året efter ska bi SaxoBank) skriva på mer lukrativa sponsorkontrakt och Cervélo  stod plötsligt utan lag.

Och det är här vår #TBT tar sin början. Istället för att, med mössan i hand, leta lag bestämmer sig männen bakom Cervélo att skapa ett eget. Förslaget presenteras för Sastre som direkt är med på tåget och detsamma gäller norska superstjärnan Thor Hushovd.

Resultatet blev Cervélo Test Team. Ett proffslag med en ny approach till ganska mycket. Bland annat insåg de, som ett av de första stallen, vilken effekt det här med video kan ha. Med en serie minidokumentärer visade man laget inifrån. Något som fick enormt genomslag och målade en betydligt mer intim bild av cylister och ledare än vi är vana att se.

Idag har i princip alla stall ett helt team som sköter Facebook, YouTube, Twitter och Instagram. Det har blivit en helt naturlig del av arbetet. Men frågan är om inte “Beyond the peloton” var det som verkligen satte allt i rullning?

Här bjuder vi på det allra första avsnittet.

Kommentera