Cykelwebben tog ett snack med Fredrich Hammarström på CykelCity i Stockholm, en av landets mer välsorterade butiker med fokus på cyklar i de högre segmenten. Vi ville få svar på de vanligaste frågorna som såväl nybörjare och mer rutinerade cyklister kan ställa sig inför ett köp av en ny landsvägscykel. Vissa av svaren kanske är lite förvånande för vissa, för det verkar faktiskt inte vara så att det dyraste nödvändigtvis alltid är det bästa? För alla.
Vad är det viktigaste man ska tänka på när man köper sin första racer?
Utan jämförelse så är det viktigaste att cykeln passar DIG. Och det handlar främst om storlek och inställningar! Det kan verkligen ta död på cykelglädjen om det inte känns riktigt rätt, eller till och med gör ont varje gång man ger sig ut på cykeln. Och om man är nybörjare kanske man inte ens förstår att det inte borde kännas så, och då vet man ju heller inte att göra något åt det.
Det spelar ingen roll hur dyr cykel du köper och hur lätta komponenterna är på den om du inte får ner kraften i pedalerna eller har ont när du cyklar. Sedan några år får alla våra kunder en bikefit när de köper en cykel hos oss. Oavsett priset på cykeln de köper. Vi har märkt att det har dragit upp ”kundnöjdheten” markant!
Sedan så måste cykel och alla tillbehör som behövs rymmas inom den tänkta budgeten. För man får inte glömma bort att det, för en som precis börjar cykla, även behövs en del kringutrustning för att komma igång. Det är lätt att stirra sig blind på vad cykeln ska kosta, men glöm inte bort att det finns en del grejer man inte klarar sig utan. En golvpump för att få upp ordentligt tryck i däcken och miniverktyg och punkagrejer att ha med sig på rundan är ett minimikrav på vad som behövs. Och då har vi inte ens börjat prata om skor, hjälm och kläder.
Fredrich skrattar till och alla som håller på med cykel förstår nog varför. För bortom det rationella svaret att storlek och inställningar är viktigast så finns det en helt annan aspekt. Det är lätt att dras in i en ond (eller god?) spiral där prylhysterin blir just en hysteri. Men hur viktiga är själva prylarna egentligen?
Självklart måste man tilltalas av cykeln och gillar hur den ser ut, då blir det oftast mycket enklare att bli nöjd med sin investering.
På tal om investering. Var bör man som intresserad och ambitiös nybörjare lägga sig prismässigt?
För 11- 13000 kr får man en cykel som de flesta utan problem klarar sig bra på. En typisk cykel i den prisklassen har Shimano 105-grejer, aluminiumram och en kolfibergaffel. Det räcker gott och väl till att fightas med träningskompisarna, köra fort runt en stor sjö på eller till och med testa att tävla mer seriöst med. Den kommer att vara lite tyngre än dyrare cyklar och den kanske inte kommer dra flest blickar åt sig på den snobbiga klubbrundan, men funktionsmässigt saknas ingenting.
Aluminium säger du… Men jag vill ha kolfiber!!!
Haha, visst kan du få kolfiber för ungefär samma priser men jag tycker att man i det lägre prisspannet får mer cykel för pengarna om man satsar på aluminium. Man ska inte stirra sig blind på materialet, den där billiga kolfibercykeln på nätet kan vara mycket tråkigare än en schysst aluminiumcykel.
Du nämner att handla på nätet och det går ju inte att komma bort från att det finns mycket prisvärda postordercyklar där ute. Hur ser du på att handla sin cykel på nätet?
Det kan absolut vara bra, inget snack om det, men det kan också bli tvärtom. Vet du med dig att du själv har koll på hur du slutmonterar, vet hur du fixar med de smågrejer som alltid uppstår, har koll på din exakta storlek du ska ha och hur du ska ställa in den nya cykeln så är det ett vettigt alternativ. Om inte kan det däremot bli kostsamt om du istället ändå tvingas gå till en lokal handlare för att betala för allt det som annars ingår vid köp i butik.
Om man tittar på en begagnad cykel istället för att komma ner i pris?
Storleken och skicket är det som är orosmomenten där. Det kan också vara så att den gamla cykeln har en äldre standard med färre växlar vilket kan ställa till det med reservdelar osv. Och sen är det alltid svårt att veta hur mycket den där begagnade cykeln egentligen är värd? Samma sak här som postorder egentligen. Har du själv riktigt bra koll finns det klipp att göra, men man riskerar ofta att dra på sig oväntade kostnader.
Ok, men när jag väl har hittat cykeln jag vill ha. Finns det något jag kanske ändå kan tänka på att uppgradera? Vilken är den viktigaste delen på cykeln?
På de flesta cyklar sitter en sadel från fabrik som kanske inte passar just dig speciellt bra. Gör den inte det så måste den bytas. Det är en av grejerna vi ser under en bikefit och som är superviktigt. Annars kommer du att få ont.
Det känns som vi fortfarande pratar om hygienfaktorer, dvs sånt man måste ha för att kunna njuta av sin cykling över huvud taget. Om jag vill lyxa till det, vad ska jag uppgradera då?
Den enklaste investeringen som ger mest glädje per spenderad krona är fina däck och lätta slangar. Det drar ner vikten och ger bättre cykelkänsla. Om man verkligen blir biten av cyklandet så är det hjulen som gör störst skillnad. Ett par nya fina hjul kan göra enorm skillnad även på en gammal cykel.
Ok, tack för bra tips för nybörjare. Vad säger du till oss som cyklar mycket och som tycker att vi har koll på läget? Finns det något som rutinerade cyklister ofta missar?
Det ergonomiska. Prylar brukar ni har koll på, det kan ni ju läsa om på nätet (t. ex på Cykelwebben.se). Men just det ergonomiska är det inte många som har koll på. Det är förvånansvärt hur många som cyklar mycket som ändå ”sitter dåligt” på cykeln. Det är också värt att tänka på att hur man ska sitta på cykeln förändras ju över tiden beroende på rörlighet, annan träning osv. Det kan vara klokt att göra en bikefit med jämna mellanrum.
Med det tackar vi Fredrich för att han tog sig tid och hoppas att hans tips gjort dig som cykelspekulant klokare.
Bland de bästa “att tänka på” artiklar jag läst på länge. Ödmjuka och vettiga svar från Fredich! Skulle jag vara i köpartagen hade jag absolut tagit mig till CykelCity för råd.
Pingback: Jordan 11 Low
Pingback: Toms
Pingback: Low 11s