Vi är inte bortskämda med svenskar i proffsklungan! Och svenska spurtare på den nivån är ännu mer ovanligt. Därför är det lite extra roligt att ta ett snack med Jonas Ahlstrand som faktiskt passar in i båda de kategorerna.
Jonas har till i år, formellt, klivit ner ett snäpp i rankingen när han bytte lag från WorldTour-teamet Giant-Alpecin till Cofidis som hör till Pro Continental-stallen. Men det har mest akademisk betydelse. Cofidis är ett etablerat lag och inbjudningar till Tour de France och andra stortävlingar är redan säkrade.
Cykelwebbens Daniel Rytz tog ett snack med Jonas om hur han ser på lagbytet och de egna förhoppningarna inför säsongen.
Den spurtstarka 25-åringen inledde sin internationella cykelkarriär i det svenska continental-laget Team CykelCity.
I den rödvita dräkten hann Jonas bland annat med att trycka dit både Edvald Boasson Hagen och Alessandro Petacchi i den här makalösa spurten under Glava Tour of Norway.
Med det, och andra fina resultat, i bagaget säkrade han inför säsongen 2013 ett kontrakt i den högsta proffsdivisionen med Team Argos-Shimano (nu Team Giant-Alpecin) där han kört de senaste två åren. Inför årets säsong har han dock lämnat ”svensklaget” och skrivit på för det franska Cofidis-stallet. Vi tog ett snack med honom om vinterträning, lagbytet, förhoppningarna inför den kommande säsongen och nya skosponsorer.
Det är en onsdagskväll i slutet av januari när vi får tag på Jonas hemma i Falun där han och sambon Isabelle Söderberg, även hon cyklist, bor.
CW: Tjenare Jonas! Hur är läget?
JA: Jo men det är fint! Väskan är packad och jag flyger till Doha imorgon. Det blir först Tour of Qatar och sedan Tour of Oman, så jag blir borta i typ 3 veckor.
Härligt sol, bad, öken och kantvind!
Haha, ja. Qatar är ju mest platt och blåsigt men i Oman är det lite backar. Men det ska bli skönt att få lite snabba tävlingsmil i benen. Bra tillfälle att bättra på brännan om inte annat, skrattar han avslappnat.
Jonas har två ganska tuffa år bakom sig. Det är inte lätt att vara spurtare när lagkompisarna heter Marcel Kittell, John Degenkolb och är några av världens absolut främsta sprinters.
Hur gick tankarna inför 2015?
Det kändes som att jag var tvungen att leta mig vidare för att kunna fortsätta utvecklas och framförallt för att kunna få chansen att köra mer för mig själv. Som det var i Giant-Shimano var jag, på de tävlingar som passade mig, hjälpryttare och de gångerna jag fick köra för mig själv så var det på banor som var för backiga för att jag skulle kunna göra resultat. Det faktum att laget har känts som en riktigt bra och trygg miljö har däremot varit riktigt bra. Vi har ju varit ett litet svenskgäng i laget. Att ha Reck och Aike i lagledningen och Tobias Ludvigsson som lagkompis har varit grymt skönt.
Det är Mattias Reck och Aike Visbeek som Jonas pratar om. Mattias är en av lagets tränare (som vi snackat träning med tidigare) och holländaren Aike Visbeek, som är en av lagets sportdirektörer, bor i Sverige och var tidigare ledare för Jonas i Team CykelCity
Jonas fortsätter; Jag har inte kunna fokusera på att förbättra det jag är riktigt bra på utan istället har det blivit mer allroundträning. Jag tror i och för sig att det har gjort mig starkare och byggt en riktigt bra grund, men nu i Cofidis ser jag fram emot at verkligen kunna fokusera på att göra mina styrkor ännu bättre. Jag kommer ha en tydlig roll där mina egenskaper som cyklist kommer till bättre nytta.
Cofidis har en helt ny strategi för 2015 där man värvat den franska stjärnspurtaren Nacer Bouhanni och hoppas på att han ska leverera segrar på löpande band. Jonas i sin tur blev handplockad just för att kunna stötta Bouhanni i spurterna.
Hur är Bouhanni?
Man får ju lätt intrycket att han är kaxig och divig, men det stämmer inte alls. Han är en skön kille med båda fötterna på jorden. Visst är han ganska kaxig, men han kan ju backa upp det med resultat. Jag tror att det är ett måste för att vara spurtare på den här nivån. Han säger vad han tycker och tänker och ha vet hur han vill ha det. Men samtidigt är han lyhörd och jag tycker att vi funkar bra ihop. Han har i och för sig ett ruskigt humör. Men det brukar gå över ganska snabbt.
Vi pratas vid i början av februari har Jonas redan hunnit med att tävlingsdebutera i sina nya röda teamkläder. Två tävlingsdagar på Mallorca för någon vecka sedan visade på vad som är att vänta under säsongen.
Vi snittade 58 km/h de sista två milen in mot mål den ena dagen. Jag var sista man framför Bouhanni, men killarna som var längre fram i vårt tåg försökte klämma sig in i klungan när vi närmade oss sista sväng så då kom vi bort oss lite. Jag gjorde mitt bästa för att sätta honom i ett fint läge men det blev väl inte helt hundra. Men det är tidigt än, vi har mycket att slipa på.
Så du är sista man framför Bouhanni? Berätta mer om den rollen!
Inför säsongen var det tänkt att jag skulle vara en av de första gubbarna i tåget. Den som såg till att vi kom in rätt i spurterna liksom. Men vi har testat olika upplägg på träningslägren och jag har succesivt blivit flyttad längre bak i tåget när det visat sig att jag har kunnat hålla högre tryck under längre tid än många av de andra. Och till slut så var det bara jag kvar framför Bouhanni. Det känns såklart kul.
Såpass! Vi gissar att vinterträningen gått fint?
Verkligen! Jag har haft stor hjälp av min flickvän Bella med att lägga upp styrketräningen och också att lägga om kosten så jag har faktiskt gått upp några kilo muskler under vintern. Jag har kört mycket bana (Sveriges enda velodrom ligger lämpligt nog just i Falun), lite alternativträning, testcykel och såklart distans ute också.
Hur ser en träningsvecka ut?
Två dagar i veckan kör jag gym på förmiddagen och testcykel på eftermiddagen. Då blir det styrkeintervaller; 5 minuter med 50-60 i kadens. Det är bra för slätdraget. En dag kör jag alternativ träning dvs annat än cykel. Det kan vara skidor eller rullskidor beroende på förutsättningar. Två dagar med utomhusdistans där den ena är lite kortare och den andra lite längre. Men någonstans mellan 3 och 6 timmar landar det på. På söndagarna står det bana på schemat! Jag kör de schemalagda passen som går på velodromen på förmiddagen. Det brukar bli lite blandade intervaller och övningar. Det är bra för at få fart på benen och eftersom man måste trampa hela tiden blir det rät effektivt och bra träning. Jag tror att det är grymt bra för att kunna köra avslappnat på hög kadens.
Sen har jag en lugn dag där jag bara trampar 45 minuter på trainer eller så och en dag med hel vila. Det blir en bra mix.
Har du lagt upp träningen själv eller har du hjälp från laget?
Jag har väl lagt upp det mesta efter eget huvud, men jag har en tränare från laget som jag stämt av allt med. Vi har ungefär samma inställning till träning så det var inga konstigheter. Vi pratas vid varje måndag och kollar så allt går enligt plan. Jag skickar också in alla mina effektfiler så att han kan hålla koll på att allt ser ok ut. Om det skulle vara något som ser galet ut hör han av sig. Det funkar bra!
Fast vintern som proffs är ju betydlit kortare än den är för de som kör på amatörnivå? Du har redan hunnit tävla medan de flesta amatörer fortfarande har 2-3 månader kvar av uppladdning.
Absolut. Vi drar ju igång med läger och lagsamlingar redan i november-december och jag har ju som sagt redan hunnit börja tävla. Vi började med en samling kring lagets högkvarter där vi kollade lite material och fixade med praktiska grejer, det första riktiga lägret var i början av december då vi var 2 veckor i Lloret de Mar (norr om Barcelona reds. Anm.) och i mitten av januai körde vi ett andra läger lite längre söderut längs den spanska kusten i Oliva.
Berätta kort om upplägget på lägren. Ni ska ju få till ett ordentligt spurttåg, hur tränar ni på det?
Vi kör en del gemensamt med hela gänget men vi delar också upp oss i tre olika grupper där spurtarna kör specialträning som passar oss, klättrarna kör i en grupp och de som är lite mittemellan kör för sig. Vi spurtare har kört ganska mycket fart och teknikträning. Vi har testat olika upplägg på uppdrag och så. Det blir ganska mycket pace bakom moppe med inlagda spurter och hög fart under längre sträckor. När man kommer hem efter ett 5.45 timmar långt pass med 38 km/h i snitt vet man att det har gått på rätt bra.
Eftersom vi som spurtar egentligen har mer koll på just de bitarna än lagledningen så har vi fått bestämma ganska mycket själva. Det känns riktigt bra att de lyssnar på oss och att det vi säger faktiskt gör skillnad.
Du gillar ju prylar, det vet vi sen innan. Hur ser det ut i Cofidis och har du några personliga sponsorer?
Vi kör på Orbea-cyklar med Shimano-grupper, FSA står för styre/stryrstam och FSAs systermärke Visions hjul. Det som är riktigt kul är att det är ganska små företag och vi har en riktigt bra kontakt med deras produktutvecklare. Om vi påpekar något med ramarna så kan de justera det och komma med uppdaterade versioner till nästa samling. För en prylnörd som jag är det superkul. Vad gäller personliga sponsorer så är det skor och glasögon som vi kan välja på egen hand. Jag har testat lite olika dojjor under vintern, men till slut fastnade jag för Giro och deras Empire-modell med klassisk snörning. Den sitter ruskigt skönt på foten och sulan från Easton är både styv och bekväm. På glasögonfronten blir det Oakley. Jag är grymt nöjd med att ha kunnat sy ihop det med prylar jag verkligen gillar!
Vi småpratar vidare om Jonas mål för säsongen och han säger att huvudmålet är att hjälpa Bouhanni i spurterna samtidigt som han själv utvecklas. Men han gör heller ingen hemlighet av att han, när tillfälle ges, kommer försöka göra egna resultat. Med en stadig utvecklingskurva och några säsonger där han tävlat i ett stort lag, men ofta i lite mindre tävlingar, märks det att Jonas är riktigt sugen på att ta ett kliv till upp på den internationella stegen.
Vi önskar honom såklart ett stort lycka till och ser fram emot att följa hans framfat under säsongen.
En sista fråga bara – Hur går det med franskan?
Haha, jag tror nog att det är lättare att lära resten av laget engelska om man säger så, säger Jonas och vi rundar av ett trevligt samtal.
Sedan vi pratades vid har Jonas hunnit med att köra Tour of Qatar med lite blandade resultat för laget. Men på sista etappen var Bouhanni trea i spurten med god hjälp från Jonas, helt klart ett steg framåt för det röda tåget vi hoppas att det fortsätter i samma stil!
Pingback: Sex landsvägsskor 2015 jag gillar skarpt.
Pingback: Sex ruskigt läckra landsvägsskor 2015.
Bra intervju, mera sånt här! Mata på